wtorek, 24 stycznia 2017

Jak zrobić osłonkę na doniczkę na szydełku?

Chociaż na polu dalej jest raczej szaro-buro to odwiedzając ostatnio sklep zobaczyłam pierwsze oznaki wiosny! Żonkili, narcyzów czy hiacyntów na półkach jest teraz pełno. Skusiły mnie wznoszące się hiacynty. Miałam już jednego, który ma kwitnąć na biało i tym razem stwierdziłam, że może czas na różowe. Równocześnie doszłam do wniosku, że tym razem nie chcę iść na łatwiznę i kupić gotową osłonkę na doniczkę tak jak przy pierwszym hiacyncie - tym razem postanowiłam zrobić ją sama! Tak właśnie powstała osłonka na doniczkę na szydełku - ze sznura bawełnianego.

jak zrobić osłonki na doniczki

jak zrobić osłonki na doniczki

Jak zrobić osłonkę na doniczkę?

Zrobienie takiej osłonki nie wymaga dużo czasu ani wielkich umiejętności. Robi się ją mniej niż dwie godziny a prezentuje się bardzo ładnie i ociepla wnętrze. Osobiście bardzo lubię dodatki do pokoju robione na szydełku.

Co potrzebujesz, by zrobić taką osłonkę na doniczkę?

1. Szydełko - bez tego ani rusz. W dodatku musi być większego rozmiaru, by nadawało się do sznurka bawełnianego (moje szydełko ma numer 10, nada się również 12).

2. Sznurek bawełniany - ja użyłam sznura Mila, 5mm, w kolorze beżowym.

3. Doniczkę z kwiatami.

4. Nożyczki - przydadzą się na koniec do odcięcia sznurka.

Kiedy posiadasz już te wszystkie rzeczy możesz przystąpić do dziergania.

jak zrobić osłonki na doniczki

Jak zrobić osłonkę na doniczkę:

jak zrobić osłonki na doniczki na szydełku

1. Zaczynamy od 7 oczek łańcuszka, następnie łączymy je w koło wbijając szydełko w pierwsze oczko.

jak zrobić osłonki na doniczki na szydełku

2. Następnie do środka koła robimy 12 słupków. Będzie to dość ciasno, ale mocno spychałam te słupki które już zrobiłam "do początku", by zrobić więcej miejsca na nowe i w rezultacie koło ładnie się zamknęło. Kończymy w pierwszym słupku zamykając rząd. Następnie robimy dwa oczka łańcuszka, które mają nam zastąpić jeden - pierwszy - słupek w kolejnym rzędzie.

jak zrobić osłonki na doniczki na szydełku

3. Następnie w każdym oczku robimy po dwa słupki - czyli ma ich wyjść 24 (razem z tym "rzekomym" słupkiem w postaci dwóch oczek łańcuszka, które zrobiliśmy na początku rzędu). Ja na tym etapie osiągnęłam koło, którego średnica pasowała do mojej doniczki - około 14 cm.
Następny rząd zaczynam jednym oczkiem łańcuszka, bo będę robiła go półsłupkami. To jedno oczko łańcuszka zastępuje nam jeden półsłupek. Robimy po dwa półsłupki w co drugim oczku - dzięki temu na koniec wychodzi nam ich 36 (razem z tym początkowym oczkiem łańcuszka, jego też liczymy jako jeden półsłupek).

jak zrobić osłonki na doniczki na szydełku

4. Na tym etapie mamy już gotowe denko naszej osłonki na doniczkę. Kolejny rząd będzie miał już tyle samo słupków, ale jeżeli chcemy, by teraz nasza osłonka "rosła" do góry, to następne półsłupki musimy zrobić nie w całym oczku, ale w jednej pętelce oczka, tej górnej. W ten sposób robimy cały rząd półsłupkami i kończymy go oczkiem ścisłym.

jak zrobić osłonki na doniczki na szydełku

5. Następne rzędy będziemy robić słupkami - dlatego zaczynamy robiąc dwa oczka łańcuszka a potem w każdym oczku po jednym słupku. 
Ilością rzędów będziemy regulować, jak wysoka ma być nasza osłonka - to zależy tylko od naszej doniczki. Ja zrobiłam pięć rzędów i to wystarczyło, ale jeśli nie skończycie na tylu, to wasza osłonka będzie wyższa, albo niższa jeśli zrobicie ich mniej.

jak zrobić osłonki na doniczki na szydełku

6. Ostatni rząd zaczynamy jednym oczkiem łańcuszka i robimy dookoła półsłupki. Ostatni półsłupek kończymy oczkiem ścisłym z pierwszym półsłupkiem i ucinamy sznurek bawełniany. Ciągniemy za naszą pętelkę i wyciągamy z niej sznurek a potem mocno zaciągamy, aby zakończyć robótkę. Sznurek, który został z pętelki schowałam, przeplatając go przez półsłupki ostatniego rzędu, by był niewidoczny. 
Nasza osłonka na doniczkę jest gotowa!

jak zrobić osłonki na doniczki na szydełku

Jak podoba wam się efekt końcowy? U mnie doniczka z hiacyntami stoi na toaletce i pięknie się prezentuje. 

jak zrobić osłonkę na doniczkę

jak zrobić osłonkę na doniczkę

jak zrobić osłonki na doniczki

jak zrobić osłonkę na doniczkę na szydełku

Zobacz też:
Jak zrobić puf na szydełku?

51 komentarzy:

  1. Nie sądziłam że to jest tak proste, fajna ozdoba

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem! Bardzo pomysłowe, pięknie Ci to wyszło :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super, bardzo ładnie wyszła :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie wygląda, bardzo fajny pomysł:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, cieszę się że się podoba :D

      Usuń
  5. fajnie wygląda, taka zadbana roślinka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałam żeby jej się dobrze rosło, haha ;p

      Usuń
  6. Ja nie jestem najlepsza w takich robótkach ręcznych, ale efekt jest bardzo ładny :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie jest tak źle, ale rzeczywiście trzeba do tego trochę cierpliwości :)

      Usuń
  7. Bardzo kreatywnie.
    Muszę Tobie zdradzić,że podziwiam ludzi, którzy potrafią szydełkować bo ja tego nie potrafię. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można się nauczyć :) Mi też na początku wydawało się że to czarna magia jak patrzyłam na babcię, która szydełkowała z prędkością światła.

      Usuń
  8. Dawniej szydełkowałam, aż spróbowałabym znów!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ooo fajny pomysł na doniczkę, jak również koszyczek na drobiazgi. Muszę pokazać mamie, ona lubi szydełkować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jako koszyczek również się sprawdzi :) Mi właśnie marzy się, żeby w najbliższym czasie zrobić coś podobnego na kosmetyki :D

      Usuń
  10. Pomysł jest rewelacyjny <3

    OdpowiedzUsuń
  11. ale cudowna! ekstra to wyglada! http://czynnikipierwsze.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale śliczne! Ja kiedyś próbowałam się czegokolwiek nauczyć na szydełku, ale nie mam do tego cierpliwości...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No trochę jej potrzeba do tego typu roboty, ale efekty mi to wynagradzają :)

      Usuń
  13. Wow :) Ja mam dwie lewe ręce do takich spraw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, na pewno nie:) Tylko nie trzeba się zniechęcać :)

      Usuń
  14. Cudeńko,madz talent☺ I ślicznego pieska😍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! I piesek też dziękuje ;D

      Usuń
  15. Bardzo fajna osłonka. :-) Ślicznie wygląda :-)

    OdpowiedzUsuń
  16. wygląda cudownie :-)
    podziwiam Cię za cierpliwość do szydełka . Mnie babcia próbowała uczyć jednak wolę patrzeć jak babcia tworzy cuda :)
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  17. wygląda cudownie :-)
    podziwiam Cię za cierpliwość do szydełka . Mnie babcia próbowała uczyć jednak wolę patrzeć jak babcia tworzy cuda :)
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetna osłonka, hiacynty prezentują się cudnie. Pozdrawiam serdecznie 😊

    OdpowiedzUsuń
  19. mega mi się podoba! :) ale ja i szydełko to nieciekawe połączenie haha :D

    OdpowiedzUsuń