sobota, 7 stycznia 2017

Scrapbooking - krok po kroku

Temat scrapbookingu to temat rzeka – prawda jest taka, że możliwości są nieograniczone. Doskonale pamiętam moje początki, szukanie poradników jak coś wykonać, oglądanie albumów na YouTube, próby własnego rękodzieła. Na początku wychodziło marnie, naprawdę. Kiedy zrobiłam swój pierwszy album miałam 14 lat, także i materiały nie były zbyt dobre – z racji ograniczonego budżetu. Teraz jest już inaczej, bo mogę pozwolić sobie na takie półprodukty jakie chcę – oraz w sklepach pojawia się więcej rzeczy przeznaczonych do scrapbookigu!


scrapbooking jak zacząć

Scrapbooking – krok po kroku

Można się przerazić, kiedy widzimy w sklepie tony różnych przyborów. Ale prawda jest taka, że przy pierwszej pracy nie potrzebujemy nawet połowy z nich. Co więcej, w niektórych poradnikach przeczytałam, że aby zacząć przygodę ze scrapbookingiem potrzebujemy rzeczy, których ja nie mam do dziś (a uważam że całkiem nieźle mi idzie!). Dlatego odrzucając wszystkie te – może przydatne, ale nie obowiązkowe rzeczy – stworzyłam dla was zestaw przedmiotów, bez których rzeczywiście nie ruszycie z miejsca.
Warto się zastanowić co chcemy stworzyć jako pierwsze. Czy rzeczywiście od razu chcę wpakować się w robienie 20 stronnicowego albumu z wyjazdu na wakacje a potem po tygodniu siedzenia nad papierem i drobiazgami rzucić to w kąt, stwierdzając że nie mam do tego cierpliwości? Może na pierwszy raz naszej scrapbookingowej przygody wolimy po prostu zrobić ładną kartkę, podarować ją bliskiej osobie, zobaczyć czy to polubimy?
Na cokolwiek byśmy się nie zdecydowali, będą nam potrzebne następujące rzeczy:

1.     Papier
Jaki? Każdy. Każdy papier się nada, naprawdę – blok kolorowy, blok techniczny, brystol – nawet kartki do drukarki, na których możemy wydrukować sami wzory z Internetu (niektórzy publikują darmowe wzorki, za inne trzeba zapłacić). Papier typowo do scrapbookingu jest drogi i jeśli jeszcze nie wiemy, czy rzeczywiście wciągniemy się w tą technikę, nie jest niezbędny. Łatwo można zastąpić go chociażby papierem pakunkowym.

scrapbooking jak zacząć

2.     Klej
I wszystko co mieści się pod tym pojęciem. Przydaje się taśma dwustronna – jest o wiele wygodniejsza niż ciapanie klejem. Jeśli o klej chodzi, nie każdy jednak się sprawdzi. Wiele przestaje trzymać po jakimś czasie, lub jest za słabych i praca ulega przez to zniszczeniu. Używałam wielu klei i najlepiej sprawdził się jak dotąd Magik, ale ostatnio odkryłam również kleje w myszce i wolę je ze względu na czystość pracy.


scrapbooking jak zacząć

3.     Nożyczki

Naprawdę nie potrzebujecie od razu gilotyny! Ja nie mam jej nadal, chociaż kilka razy przymierzałam się do jej kupna. Owszem, ułatwi prace, ale nie jest niezbędna. Nożyczki naprawdę poradzą sobie ze wszystkim, jedynie przy większym nakładzie czasu. 


scrapbooking jak zacząć

Album metodą scrapbooking 

- a co z bindowaniem?

Kiedy robiłam swój pierwszy album nawet nie przyszłoby mi do głowy, żeby kupować bindownice, której koszt wynosi około 500 złotych. Co robiłam? Wymyślałam jak skleić ze sobą wszystkie strony, by ładnie się trzymało, by można je było przewracać i by nie potrzebne było do tego nic poza kartonem, klejem i papierem. Temat ten rozszerzę niebawem.


scrapbooking jak zacząć

- a co z okładką i bazą?

Okładkę można uzyskać poprzez pocięcie kartonu na takie kwadraty, jakie nam pasuje. Grzbiet okładki łatwo można wykonać robiąc węższy prostokąt. Karton to materiał, który znajdziemy wszędzie - pudełko po butach czy opakowanie przesyłki.
Strony albumu, czyli bazę wykonuję z twardego brystolu. Lub papieru technicznego w jakim kolorze chcę. Ja najbardziej lubię czarne bazy, wyglądają bardzo elegancko i estetycznie, ale tutaj nie ma reguł - turkusowe strony nadadzą wiosennego charakteru, biała elegancja pasuje do ślubu czy komunii a czerwień idealnie wpasuje się w klimat świąteczny.


scrapbooking jak zacząć

Ozdabianie naszych dzieł

Oczywiście, że na papierach się nie skończy. Ale zastanówmy się ile rzeczy w domu mamy, którymi moglibyśmy ozdobić nasze prace. Guziki, wstążki, sznurki które pozostają po różnych produktach czy nawet kawałki włóczki lub waty. Bilety, które są już wykorzystane, czy muszelki, które znaleźliśmy na plaży na pewno przywołają miłe wspomnienia i warto dodać je do albumu. Nawet płaskie figurki zrobione z modeliny i utwardzone. Nie ma nic lepszego niż własne ozdoby, które dodają pracy charakteru a nie wymagają wielkich nakładów finansowych. A czy nie jest to fajne uczucie, że mamy coś absolutnie unikatowego, czego nie wyprodukowano masowo? 


scrapbooking jak zacząć

Scrapbooking - czy potrzebuję czegoś jeszcze?

Oprócz wyżej wymienionych, podstawowych elementów oczywiście istnieje mnóstwo rzeczy, które mogą przydać się w późniejszych etapach, kiedy jesteśmy już pewni, że lubimy taką pracę i będziemy do tej techniki wracać.
Poza papierami do scrapbookingu, gotowymi bazami, jest mnóstwo "przydasiów" które kuszą - całe masy dżetów, naklejek, brokatów, guzików, wstążek, koronek i innych. Zależnie od tego, który styl spodoba nam się najbardziej można uzupełniać swoją kolekcję o różne rzeczy. Ja bardzo lubię białe koronki, znajdę dla nich miejsce w każdej mojej pracy. Podobają mi się kolorowane stemple, czy piękne wzory wycięte w wykrojnikach.


scrapbooking jak zacząć

scrapbooking jak zacząć

Czy próbowaliście metody scrapbooking? Podobają wam się takie prace? Napiszcie, co o tym sądzicie! Na pewno napiszę więcej na ten temat!
Zobacz też:
Scrapbooking - album ślubny

11 komentarzy:

  1. Ale pieknie :O Zazdroszczę kreatywności i talentu :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2017/01/winter-blue-sweater.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja może bym lubiła robić takie rzeczy, ale już mam tyle różnych pasji że nie zaczynam z niczym więcej, bo mnie wciągnie a czas niestety nie chce się rozciągnąć:d

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda z tym czasem a rękodzieło to strasznie czasochłonna sprawa. U mnie też największe natężenie takich prac jest podczas wolnego ;p

      Usuń
  3. Alez super dzieło powstało, piekne

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo podoba mi się scrapbooking i chętnie więcej o tym poczytam, bo sama mam jakąś ograniczoną kreatywność w tym względzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam, jak tylko uporam się z egzaminami to planuję napisać kilka poradników :)

      Usuń
  5. Fajnie, że napisałaś ten post, bo ja zawsze myślała, że żeby zacząć to trzeba wydać mnóstwo pieniędzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie czytając różne instrukcje to sama się zdziwiłam bo gdy zaczynałam to nie miałam nic oprócz nożyczek, papieru, kleju i dobrych chęci ;)

      Usuń
  6. Podobają mi się takie prace, ale nie mam talentu, więc tylko podziwiam innych. :-)

    OdpowiedzUsuń