niedziela, 19 marca 2017

Studiowanie terapii zajęciowej

Mój post "studiowanie psychologii" cieszył się u was sporym powodzeniem, dlatego postanowiłam stworzyć serię postów dotyczących studiowania na różnych kierunkach. Tym razem przybliżę wam temat studiów na kierunku Terapia Zajęciowa. Oczywiście sama tego nie studiuję i za udzielenie wszystkich potrzebnych mi informacji oraz mnóstwo opowieści na temat tego kierunku dziękuję Karolinie Koterli.

Studiowanie terapii zajęciowej

Przedmioty w pierwszym semestrze terapii zajęciowej:

1. Terapia zajęciowa podstawowe umiejętności - na tym przedmiocie studenci uczą się w jaki sposób przeprowadzać wywiad z pacjentem. Dowiadują się jaki powinien być terapeuta, jaki stosunek powinien mieć do swoich klientów oraz jak zadawać pytania, by nikogo nie urazić. Jednocześnie w rozmowie takiej musimy uzyskać jak najwięcej informacji o pacjencie - na jej podstawie należy terapię, dlatego sztuka takiego specyficznego dialogu jest trudna.

2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej - ten przedmiot oraz terapia zajęciowa podstawowe umiejętności bardzo się uzupełniają. Pojawiają się tutaj opisane modele terapii zajęciowej - sposoby w jaki prowadzi się wywiady, czy terapię. Na tym przedmiocie było dużo projektów - między innymi wywiady z przechodniami dotyczące właśnie terapii zajęciowej. Okazuje się, że bardzo niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że taki kierunek istnieje i że są ludzie o właśnie takim zawodzie. 

3. Terapia sztuką - przedmiot, który bardzo się podobał Karolinie. Było na nim bardzo dużo ciekawych rzeczy, które robili na zajęciach. Przedmiot ten to połączenie sztuki - robienia pięknych rzeczy z przedmiotów codziennego użytku takich jak papier, nożyczki i używania ich w terapeutycznych celach. Przykładem jest zrobienie ciekawych ubrań z szarego papieru, sznurków i innych przedmiotów, by ćwiczyć motorykę dłoni i zorganizowanie pokazu mody, w którym zwalcza się nieśmiałość i buduje pewność siebie.

4. Anatomia - przedmiot, którego trzeba nauczyć się na pamięć a dotyczył on kości i mięśni.

5. Gry i zabawy ruchowe - zajęcia na temat tego, jak dostosować zabawy do grupy ludzi. Wszystkie gry ruchowe należy prowadzić tak, by pasowały do wieku i poziomu pełnosprawności uczestników. Każdy musiał według swojego konspektu przeprowadzić gry.

6. Pedagogika ogólna - bardzo dużo o teorii wychowania oraz o tym, jak ewoluowała pedagogika przez lata.

7. Podstawy komunikacji interpersonalnej - jest to przedmiot, który również ja miałam na psychologii i wiem, że jest na wielu kierunkach. Na terapii zajęciowej skupiono się na barierach komunikacyjnych, czy umiejętnościach prowadzenia rozmowy. Przedmiot ten jest przydatny i ciekawy, bo dotyczy on sytuacji z naszego życia codziennego.

8. Podstawy psychologii - w przedmiocie tym zostało zawarte trochę historii psychologii, ale przede wszystkim skupiono się na rodzajach psychologii, czy emocjach. Dużo wiadomości o tym jak działa lęk, strach i stres.

9. Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna - podstawy tego jak przeprowadzić pierwszą pomoc. Zaliczenie składało się z części teoretycznej i praktycznej. Myślę, że taki przedmiot może się bardzo przydać w każdym zawodzie.

10. Socjologia - przedmiot nie zyskał sympatii, poruszano na nim tematy mody, subkultur, jednostki w społeczeństwie.

11. Ochrona zdrowia i pomoc społeczna - przedmiot dość życiowy, który może się przydać codziennie - na temat systemu opieki zdrowotnej, jak załatwić sprawy w przychodni czy szpitalu. Oprócz tego poruszano takie tematy jak pomoc rodzinie patologicznej, czy problem narkomanii i alkoholizmu.

Praktyki na terapii zajęciowej

Podczas studiów na tym kierunku studenci muszą odbyć wiele praktyk. Myślę, że to bardzo dobre, bo zawód ten można wykonywać na wiele sposobów - terapia może odbywać się zarówno z dziećmi jak i osobami starszymi, można leczyć przez sztukę jak i przez ćwiczenia.
Pierwsze praktyki moja przyjaciółka odbyła w Krakowskim Specjalistycznym Szpitalu im. Jana Pawła II na oddziale neurologii z pododdziałem udarowym. W miejscu tym nie ma typowego terapeuty zajęciowego, dlatego do obowiązków praktykantów należała terapia ruchowa z elementami rehabilitacji. Takie praktyki uświadamiają, że praca z ludźmi chorymi nie jest łatwa - ćwiczenia oraz różne terapie należy dobierać indywidualnie - nawet przy osobach o takim samym schorzeniu gdyż różnią się charakterem,psychiką i poziomem motywacji.
Studenci mają również możliwość wybrania miejsca, w którym odbywają się praktyki. Szpital to nie jest jedyne miejsce, gdzie można taką pracę wykonywać. Karolina zdecydowała, że w wakacje chce odbyć praktyki w formie opieki nad dziećmi, by sprawdzić, co bardziej jej odpowiada.


Dzisiaj to na tyle - mam nadzieję, że takie podsumowanie może pomoże komuś w wyborze studiów, lub przynajmniej naświetli pewne kwestie. Na zakończenie chciałabym was wszystkich zaprosić na moją stronę na Facebooku: Szuflada Dobroci.


Zobacz też:
Studiowanie psychologii

35 komentarzy:

  1. Ciekawy pomysł na post. Bardzo przydatny dla maturzystów, w tym mnie :) Ten kierunek wydaje mi się bardzo ciekawy. Jednak nie wiem czy bym się w nim odnalazła. Jestem zbyt wrażliwa, czasem za dużo myślę i mam wrażenie, że pomagając innym, słuchając ich problemów, współpracując z różnymi ludźmi często z różnymi chorobami, problemami mogłabym się załamać :) Podziwiam ludzi, którzy są wręcz stworzeni do takiego zawodu :)

    PS. Skoro tworzysz taką serię to może podpytasz kogoś o kosmetologię i napiszesz kilka słów o tym kierunku? :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, jeśli jesteś wrażliwa na takie rozmowy i cierpienie innych to niestety mogłoby cię to przygnębić i nie lubiłabyś tej pracy. Postaram się zrobić post o kosmetologii :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem na pedagogice szkolnej z terapią pedagogiczna i niektóre przedmioty mam te same :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawie to brzmi. To dobieranie indywidualnie do potrzeb osób rehabilitowanych.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawie to brzmi. To dobieranie indywidualnie do potrzeb osób rehabilitowanych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo przydatny wpis,ochrona zdrowia i pomoc społeczna naprawdę brzmi bardzo intrygująco,ale też może stanowić nie lada wyzwanie,zwłaszcza tematy typu narkomanii itp. Miłej niedzieli ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ochrona zdrowia akurat jest jednym z nudniejszych zajęć (przynajmniej na tym kierunku) ;)

      Usuń
  7. To nie jest kierunek dla każdego. To coś, dla pasjonatów, którzy zwyczajnie chcą ludziom pomagać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się z Draqilka, że to nie jest kierunek dla każdego. Do tego typu kierunku trzeba czuć powołanie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Terapia zajęciowa jest bardzo intrygującym kierunkiem i wydawałoby, iż dla osób zabiegających o kontakt z drugim człowiekiem i "otwartych na świat", stanowi świetną alternatywę - jednak tak, jak zauważyły inne osoby, rzeczywiście to zawód nie dla każdego. Ta terapia to odpowiedzialny zajęcie wymagające odpowiednich predyspozycji, zaangażowania i charakteru :)

    OdpowiedzUsuń
  10. studiuje i bardzo polecam ;) nie byłam przekonana ale po pierwszych praktykach z osobami niepełnosprawnymi ruchowo ale też ze sprzężeniami różnego rodzaju, zmieniłam zdanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja na swoich studiach miałam między innymi terapię sztuką i socjoterapię.

    OdpowiedzUsuń
  12. brzmi na prawdę ciekawie ! :)
    a anatomia to zło :D

    Pozdrawiam i życzę cudownego wieczoru :)
    ANRU,

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że kierunek interesujący choć nie dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
  14. Heh w porównaniu do mojej chemii środowiskowej i węzłów cieplnych, to tak przyjemnie brzmi :P

    OdpowiedzUsuń
  15. też studiowałam terapię, nie tak dawno zresztą;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo fajne przedmioty na tym kierunku :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Te studia wyglądają ciekawie, ważne że jest dużo praktyk ;) Jednakże to zdecydowanie kierunek nie dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Hmmm...ciekawy pomysł na post :D

    Pozdrawiam :D
    Jagoda z mrsblueberry3.blogspot.com ;D

    OdpowiedzUsuń
  19. Po tytule sądziłam że to właśnie ty poszłaś na ten kierunek :P jednak nie. W sumie temat dość ciekawy i z pewnością przydatny jeśli wiążesz z nim przyszłość :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja mama była przez jakiś czas terapeutką zajęciową, pracowała z osobami niepełnosprawnymi. Była zadowolona z pracy i z tego, że może nauczyć ich wielu rzeczy, przekazać wskazówki. Głównie prowadziła zajęcia artystyczne.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. ja raczej nie będę szła w tym kierunku ;p

    Zapraszam :
    unnormall.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Fajnie, że pokazujesz wszystko z tej drugiej strony. Za pomocą takiego posta można rozwiać swoje wątpliwości na temat studiowania lub dowiedzieć się czegoś więcej. Jakiś czas temu bardzo chciałam studiować psychologię, ale z biegiem czasu... zmieniłam zdanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. fajne zajęcie ;) ja byłam na praktyce obok terapeuty zajęciowego, prowadził zajęcia plastyczne dla staruszków, coby im półkule nie zanikły :) miło wspominam ten czas!

    OdpowiedzUsuń
  24. Powiem Ci, że pierwszy raz sie spotykam z takim postem i naprawde mile mnie zaskoczyłaś :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Grr anatomia :P Rok temu miałam ten przedmiot na moich studiach i nadal śnią mi się mięśnie i wszystkie ich przyczepy :/

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja mam ciekawy przedmiot na moich studiach: trening interpersonalny, podobny do terapii zajęciowej: )

    Pozdrawiam
    www.wkrotkichzdaniach.pl - nowości :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Piękny post Kochana! :)

    nicoolsblog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Kierunek studiów jest bardzo ciekawy. Sama anatomia mnie przeraża. Pewnie ciężko zdać :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Moja przyjaciółka jest na pedagogice specjalnej, miała kilka podobnych przedmiotów. To zawód ciężki i nie dla każdego, ale napewno warty uwagi. Ja z tej puli przedmiotów miałam anatomię, człowieka i zwierząt, wbrew pozorom nie jest to najstraszniejszy przedmiot :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Pierwszy raz słyszę o tym kierunku. Myślę jednak, że to nie jest dla mnie. Wolę coś z ekonomią albo artystycznie ;p
    Mój blog ♥

    OdpowiedzUsuń
  31. Indywidualne podejść dla mnie jako pacjentki jest bardzo ważne, bo mało tego w dzisiejszym świecie.

    OdpowiedzUsuń
  32. To takie również podstawy fizjoterapii ;) Terapia zajęciowa ma spore wzięcie.

    OdpowiedzUsuń
  33. Całkiem ciekawy kierunek, przedmioty dosyć zachęcające :)

    OdpowiedzUsuń